El debat de Blanes sobre l’allargament de l’autopista fins a Lloret analitza la possibilitat de fer variar l’obra
Els exconsellers Macias i Milà exemplifiquen les dues visions sobre la infraestructura
Deu dies abans de la consulta ciutadana sobre el perllongament de l’autopista C-32 fins a Lloret de Mar, un debat organitzat ahir al Teatre de Blanes va permetre discutir sobre si la Generalitat acceptarà canvis en el projecte de l’obra, que hauria de començar el mes que ve. Quatre ponents, dos de favorables a l’obra i dos de crítics, van valorar l’impacte d’una infraestructura de 6,7 km i valorada en 77 milions d’euros (i que pagarà Abertis, segons el govern).
L’acte va durar més de dues hores i hi van ser presents unes 150 persones, al Teatre Municipal. Els quatre ponents van aportar coneixement del mapa d’infraestructures del país o de la necessitat d’avaluar amb detall l’impacte a llarg termini de la infraestructura (en el cas de Rafel Sardà, científic sènior del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas (CSIC) des del 1991 i investigador del Centre d’Estudis Avançats de Blanes (CEAB)).
Raons de salut pública
La socioconvergència va ser present ahir a Blanes amb la coincidència de reflexions entre l’exconseller Pere Macias i l’exsecretari per a la Mobilitat Manel Nadal. Tots dos van defensar la necessitat que s’allargui l’autopista, tot i que Macias (exconseller de Medi Ambient, i de Política Territorial i Obres Públiques en dues etapes diferents) s’estima més parlar de “ronda de la Costa Brava sud” (el nom que li dóna el govern). “Aquesta ronda és indispensable per molts motius. Se sap que per raons de salut pública l’excés de vehicles, per òxid de nitrogen i partícules que s’emeten, provoca problemes per a la gent que viu al costat de les zones de més trànsit”.
L’exsecretari de Mobilital Manel Nadal, ara desvinculat de la política, va explicar que el projecte inicial del 2001 (dos carrils per banda) s’havia pogut canviar i que ara és de 2+1 (depenent del tram). “Aquest debat pot afavorir fer modificacions, ja que no està aprovat.” En aquest argument va coincidir amb Macias, que va dir que el túnel de Bracons (que facilita la connexió entre Osona i la Garrotxa) “és un èxit espectacular”, tot i l’oposició anterior.
El debat va posar sobre la taula la discussió sobre qui ha de pagar les infraestructures i si l’obra es farà perquè convé a l’empresa Abertis, que té la concessió de la C-32 fins a l’any 2021. Nadal va defensar que l’obra es pugui pagar per l’augment de trànsit a l’autopista i que, per tant, no és segur que s’allargui la concessió a Abertis. També va explicar que al País Basc el govern ha nacionalitzat les autopistes després que s’hagin fet, i els veïns han de pagar una taxa, cosa que s’estendrà arreu d’Europa en el futur.
L’altre exconseller present a l’acte, Salvador Milà (ICV-EUiA), va ser el més enèrgic. Va explicar que l’allargament de la C-32 no solucionarà els problemes de congestió dels veïns de l’àrea urbana que formen Blanes i Lloret (Blaret en paraules de Sardà). Milà, antic conseller de Medi Ambient, diu que hi ha alternatives i va exposar que l’estudi ambiental de la infraestructura havia caducat quatre cops i que, malgrat la imminència de l’inici de les obres, “hi haurà partit de tornada”.
El debat, moderat per la periodista d’El Punt Avui Nuri Forns, es pot seguir al canal televisioblanes, de Youtube.
S’ha d’intentar ordenar com 100.000 persones s’han de moure. Jo vull que ho facin i treballin aquí. Pere Macias
No podem parlar de model de país sense parlar de model de mobilitat. No som illes aïllades. Salvador Milà
Vull l’allargament de la C-32, però també vull el carril bus Blanes-Lloret. Aquest debat pot fer canviar el projecte. Manel Nadal
Potser necessitem una autovia, però que no sigui un nyap. La carretera ha de passar a prop de Blanes. Rafel Sardà
La gent de Barcelona s’estalviarà 9,1 minuts per anar al casino o a la platja. És lògic que es faci l’autopista. Salvador Milà
Tenim tècnics d’infraestructures molt bons al país, i el desdoblament de l’eix transversal n’és un exemple. Manel Nadal
Els opositors comencen la campanya pel no
Coincidint amb el debat i convocat a última hora, els opositors a l’allargament de l’autopista van fer un acte simbòlic al davant del Teatre Municipal. Membres de la plataforma Aturem la C-32 i representants d’ICV-EUiA, ERC, la CUP i Batega, amb presència en el ple municipal, van donar inici de la seva campanya a favor del no en la consulta del diumenge 17.
ERC forma part de l’equip de govern de Blanes (amb el PSC i CDC, i amb el suport extern del PP), però s’ha implicat en la campanya del no. Així, el regidor de Serveis Tècnics, Àngel Canosa (ERC), que és el segon tinent d’alcalde de l’Ajuntament, va participar en l’acte d’ahir. El PSC, amb l’alcalde Miquel Lupiáñez al capdavant, i CDC estan a favor de l’allargament de la C-32, però donen suport a la consulta (no vinculant) que hi haurà a Blanes i a Lloret d’aquí a nou dies.
Segons va explicar Joan Mora (plataforma Aturem la C-32), la campanya a Blanes té programats actes la setmana vinent per “informar la gent de l’impacte de l’allargament en l’entorn i l’economia”. Els contraris a la infraestructura han organitzat actes a Ca l’Aguidó dilluns, a la biblioteca dimarts, a Mas Enlaire dimecres i al centre cívic de Can Borrell divendres. Tots els actes començaran a les vuit del vespre.